Påsk på Senja

När jag fyllde 30 år så fick jag i present "tillåtelse" av mina små flickor att åka iväg på Bents inbjudan att fira påsk på hans lodge ute på senja i nordnorge... Senja är norges näst största Ö och ligger sydväst om Tromsö, Ön kantas av berg vart du än tittar, berg som direkt stiger upp ur havet och upp mot 1000hm.

Resan blev helt fantastisk! tyvärr så hade en värmebölja dragit fram dagarna innan vi kom och nästan all is hade antingen smält bort eller blivit rutten... så planen jag hade från början att klättra 3 dagar och åka skidor en utböts mot att topptura 3 dagar och klättra en alpinruta =)

toppturerna höll ytterst hög kvalité!! hade man fått önska så hade det gärna fått vara djupare powder, men så är det väl alltid =) vi hade ivf en stenhård bas med runt 10cm powder på som bäst... och då var det riktigt riktigt bra!!! det var bara en av turerna (krokelvstind) som vi hade lite sämre väder, det blåste en hel del och sikten var aldrig speciellt bra... men även den dagen och turen blev lyckad trots vädret! höjdpunkten var dock när vi gjorde Keipen två varv! otroligt fint fjäll och kanonåkning å strålande sol den dagen!

"spoon couloir" hette den leden som vi klättrade, en alpin tur i en ränna... vi hade små spindriftlaviner hela vägen upp till toppen med en väldigt vacker spindrift "flod" som aldrig slutade upp att flyta vackert fram nerför couloiren... klättringen i sig var väldigt enkel men lite dåligt säkrad, jag gjorde 2 standplatser på hela turen, resten gick vi löpande..

nedfirningen var lite av ett projekt i sig då man skulle fira ner 60x7 meter med bultade firningsankare hela vägen.. vi letade i flera timmar efter första ankaret utan framgång, tillslut tog vi beslutet att nerklättra 60m och börja fira från nästa ankare istället.... 2 lämnade kilar senare och väldigt mkt nerklättring var vi tillslut nere på fast mark igen, det låg så mkt snö i rännan att inte ett enda ankare av 7 var synliga och vi hade ingen chans att hitta dom heller... men allt väl och gott! det kostade oss 2 kilar å 2 karbiner att ta oss ner säkert och det får man väl anse det vara värt! turen var helt enkelt väldigt fin!!

TACK till alla som var med på Senja och gjorde denna påsken helt oförglömlig!!

Påsk på Senja from Johan Norén on Vimeo.

inget tick idag heller...

sist jag var på ljuva vårvindar så lossnade ett grepp, det är fortfarande ett grepp, bara det att det är mkt mkt sämre nu....

idag var jag dit idag igen för mig sj för att ge stenen en ordentlig omgång.... jag var sjukt nära men det slutade ändå med att det var stenen som gav mig en omgång än tvärt om.... varje gång man faller så skrapar man höger underarm längst stenen... så man är lite blodig men inget mer än ett obehag =)

här är videon på problemet och när greppet lossnar!

Ljuva vårvindar hundberget 7B from Johan Norén on Vimeo.

sport premiär

Så idag var det dags för den årliga premiären av sportklättring och i vanlig ordning så är man för tjock, man har för dålig pump, fingrarna är för mjuka och man är för dåligt tränad...

Inget nytt i det fast i år gick premiären sämre än förra året =( kan bero på att klippan var sjukt kall ända fram mot eftermiddagen då solen började värma på lite =)

Men hur som så blev det ivf en kanon dag med gott sällskap å fint väder på hemmacragen, vårt allas underbara hundberg..

Njuter i solen och käkar en mazzarin

Aron rensar liemannen efter årets premiärled

Aron glider uppför flake en av höjdpunkterna vid dagens klättring ;)

året 2013

Har inte bloggat på grymt länge nu... Har tänkt att ta tag i det där hur länge som helst nu... Men hur tokigt det än låter så har jag faktiskt lite dåligt med tid att uppdatera.... 2 barn, ett 3e på väg, en fru att umgås med och all ledig tid jag har går åt till att ta mig ut å klättra eller klättra i lyan... Det finns helt enkelt för lite tid =) men jag ska göra ett försök här framöver med en trowback 2013 där jag plockar ut godbitarna =)

2013 var ett bra år för mig där jag bla fick klättra Vestpillaren på presten, jag har slagit personbästa i boulder med typ 12 grader eller nånting (+ inräknade då) från 6c förra året till 7b i år känns grymt... Och nu innan året tog slut har jag hunnit med 10 klätterdagar på is och det roliga är att jag känner mig sjukt stark och att jag nästan kan klättra allt vad is har att erbjuda mig.... Förhoppningsvis blir det en resa till sjöfallet i slutet av månaden där jag kanske får pisk av mitt ego eller så får jag konstaterat att det går bra nu.... Det återstå att se....

Men håll utkik så kanske det kommer upp lite inlägg här framöver =)

"tunna linjen"

Källsbergets vänstra linje

helgen

Helgen tillbringades i Umeå med Anton, fjodde och paret stenlund/svonni... På lördagen drog jag, Anton och fjodde ut till mosjön för att klämma lite på dom kända stenarna.... Värmde upp på shangri-la som är en mkt fin 6B+
Därefter var jag lite sugen på prova ett hårt One move wounder "Sami saying som är en 7B... Det är inte så beta betonat utan det handlar mer om att gripa tag i crimparna och dra för kung och fosterland... Första försöket märkte jag att jag är nog faktiskt så göra det flyttet om jag bara tar i.... Så mitt andra försök på problemet bestämde jag mig.... Det är bara ladda upp för att ge allt i ett försök... Så på mitt andra försök så var jag så ta gaston greppet och lyckades mantla upp och där satt den :) jag var sjukt sjukt nöjd =)
Sen testade jag lite på "return to sender" en 7B+ som säkert skulle sitta men jag skulle nog behöva ivf 2 dagar på det, kanske mer... Men känslan sa att jag har det i kroppen...

Nästa dag så drog vi ut till skravel å klättrade lite enklare problem... Testade lite svårare grejer men i slutändan var jag nog för bakis för att göra nå stordåd...
Men det blev 2st mantlingsproblem i graden 6B+ den ena "blitzkrieg" som är mantlingen till björnkram och den andra var "war"
Testade lite på mobilization 7A men jag tror den är lite för morpho för mig... Gjorde även första flyttet på "battlezone" som är en 7A+ men var inte så mantla upp tyvärr.... Jag var för sliten helt enkelt....

Men en toppenhelg blev det! Grymt trevligt och tack alla inblan
dade

regn

Skulle egentligen ha dragit iväg till Kantaberg i helgen själv å köttat lite... Tyvärr har jag inte vädret på min sida så det blev ett pass nere i lyan ist... Gjorde faktiskt bra ifrån mig där nere, trots att man är osugen klättra plast och att jag var sj.... =)

Det var grymt fint igårkväll när solen tillslut bröt igenom det tjocka regnmolnstäcke som legat över byn hela dagen....

Nu har jag även nått min målvikt... 65kg. - 10kg sen i våras... Tror att detta kan vara min optimala klättervikt, känner mig stark mot hur liten jag ändå är.... Känns bra =) har dock varit tufft ibland att hålla sig till bra kost och ligga på kcal -.... Men nu är jag där ivf så nu gäller det bara hålla och ligga kvar på den vikten

piip censur piip piip censur

Svordomarna haglade idag i Kantaberg.. Drog upp sj för att jobba på zoolander... Allt kändes bra tills 3e försöket när jag sliter hål i mitt redan dåliga finger... Letar i väskan efter tejprullen och inser att jag har glömt den.... Tur jag var ensam i skogen, annars hade man behövt ha dit en präst och kasta heligt vatten i skogen....

Hur som så fortsatte jag utan tejp och lyckades faktiskt ta mig 2 flytt längre... Nu är det som bara själva mantlingen kvar som ska göras och jag har ingen aning om hur högt man ska klättra... Får man mantla när man tagit sprickan eller ska man traversera till högsta punkten å mantla där? Ja hur som helst så är nog nya press långt bort... Mitt finger måste läka... Dessutom ska jag till min "broder" Anton i Umeå om 2 helger och då måste jag vara hel och fräsch! Då ska det bouldras som aldrig förr!!

som utlovat

kommer här en liten kortfilm på promlemen jag gjorde i kantaberg..

först är det return of the king 7A+ och sen kung för en dag 7A

return of the king 7A+, Kung för endag 7A from Johan Norén on Vimeo.

zoolander

Tog med mig mina 2 flickor och drog upp till kanta... Mötte upp med Nicklas där och planen var väl köra på zoolander.... Fasen vad det där problemet ger mig huvudvärk... 3e sessionen jag har på det nu och jag är knappt så göra nå framsteg... Idag precis innan vi skulle fara så började det att släppa lite men då var det ju dags att åka hem... Sen är fingrarna inte i så bra skick heller.....

Zoolander 7a+ och dom 2 bästa flickorna i hela världen ;)

return of the king 7A+

var till kantaberg med niklas i tisdags och fick sända mitt senaste projekt, första sessionen jag hade på problemet så tog jag mig till sista flyttet men det satt aldrig... man ska släppa hälen och ta en pendel samtidigt som man använder pendeln som hjälp att ta toppjuggen...

men i tisdags efter några misslyckade försök och nötning av sista flyttet så satt den!! nu är det zoolander kvar, men jag tycker den är barsk altså... få se om man kommer på nån liten beta grej som gör den lite enklare, för imorrn lastar jag in barnen och drar dit igen, få se om jag är så klättra nånting eller om det blir pannkaka av allt... den som lever får se ;)

En bild från bestigningen.... liten film kommer så småningom

glaurung 7B

Var i Kantaberg i lördags med ett helt underbart gäng glada klättrare =) värmde upp på D&D stenen, körde the shield å några 6a/6a+ problem och sen gjorde jag några försök på glaurung 7B... Tog inte jättemånga försök så satte jag mantlingen... Tro att jag blev förvånad!!! Klättrade enligt en ny beta så frågan är ju om graden håller... Misstänker att den är enklare med den nya betan men jag är för dålig för att uttala mig... Är hur som grymt glad att sätta den =)

Sen körde jag en del på zoolander men solen låg på å stekte problemet så jag insåg efter ett tag när min vänsterhand var i trasor att idag kommer jag inte kunna klättra zoolander...

Körde sen på "return of the king" 7a+ där jag var så klättra hela problemet flera gånger fram till sista flyttet.... Man ska släppa sin häl och ta en pendel där man gör ett skick vid rätt ögonblick och använder pendeln som hjälp för att ta toppjuggen.... Jag kom nära men inte nära nog =(

revansch

For iväg till ängesbyn idag igen där jag först Dagsflashade en 6b+ travers (redpoint acent) sen Flashade jag en 6c (6b) och sen gick jag på raging bull 7a... Fick en Dagsflash där oxå (redpoint accent nytt PB)

Så nu äntligen har man bouldra 7a =)

Sen gick jag på å prova lite olika 7b å en 7a+ men inget seriöst... Kunde lite på greppen å försökte nå flytt här å där.... Kändes bra idag!!

Såhär glad är man när man gör nytt PB =)

Ängesbyn

Blir ett tråkigt inlägg då jag inte tog nå bilder... Men var ivf iväg till ängesbyn idag och kollade in de nya boulderområdet luleåklättrarna håller på utveckla! Det var sjukt fint där med stor potential och jag spår att innom några år så är det minst 100 problem borstade och etablerade... Redan nu finns 2st 8As

För min del så tänkte jag att det kanske skulle vara dags att knäcka nå PB nu då jag mest lattjat i sommar å klättrat lite här å lite där och inte satt så mkt tid på nånting... Gick på en fin 7a... På 5e-6e försöket nånting gjorde jag kruxet och klättrade upp å tog toppjuggen, jag hade problemet det var mitt... Men svetten i händerna flödade och jag var helt enkelt inte så ställa mig upp å toppa ur utan föll ner =( haha, så kan det gå! Men nästa sväng sitter det säkert

svolværgeita

en snabb filmsnutt från när vi var i lofoten och hoppade från storhornet till lillhornet på geita!
NU äntligen kan man kalla sig klättrare efter att ha gjort hoppet =) jag ska lägga upp lite fler bilder från våran resa på tex: vestpillaren, svenskdiedret, apa, tromsö express å annat smått och gott =)

svolværgeita from Johan Norén on Vimeo.