sveriges tak

I veckan tog jag mig an att guida min kära gravida fru upp på Sveriges tak... Jag hade mina tvivel att det skulle gå då Zara är i den fasen av graviditeten då man är trött och sliten hela tiden! Men min oro var ogrundade, hon var sjukt duktig min kära fru!! Självklart, som den goda guiden jag är så bar jag det mesta av packningen och på toppdagen så behövde zara inte bära nånting =)
Söndagmorgon startade vi från älvsbyn och körde upp till nikka, där startade vi gå kl 12 och höll ett sjukt lågt tempo hela vägen med tanke på zaras tillstånd... Hon var sjukt duktig och kl 19:30 nådde vi fjällstationen med fräscha fötter och vid gott mod!

Måndag hade jag tänkt göra en riktig Alpinstart även här med tanke på att vi skulle kunna behöva hålla ett riktigt lågt tempo, klockan ringde 04:30 och det spöregnade så hårt jag var rädd tältet skulle gå sönder! Vi somnade om och klev upp runt 06:00 och tog oss iväg vid 06:30... Vi hade packat allt i en ryggsäck så zara skulle slippa bära. Vi tog oss upp till björlings i ganska dimmigt och fuktigt väder. När vi knöt in oss, tog på oss hjälmarna och började göra oss redo att korsa glaciären för att påbörja via ferrata klättringen på kebnes östvägg så klarnade vädret upp och vi kunde se vart vi skulle gå på glaciären (skönt slippa gå efter kompass) ganska snabbt nådde vi fram till insteget på via ferrata vajern och upptäckte att det fanns ingen bergsrund att ta sig över, skönt!
Zara klättrade östra upp med bravur utan att vara det minsta rädd medans jag solade utan att röra dom fasta installationerna... Väl uppe så gick vi till toppkonen, tog på oss stegjärnen och gick upp på toppen i regn blåst och 10m sikt... Kunde ju ha varit bättre väder men vi tog oss upp ivf och det är ju huvudsaken =)
Nedstigningen gick utan problem, gick östra även ner och under 2000möh var det kanonväder....

Tisdagen sov vi till kl 08:00, åt frukost och gick ner till nikka på 6h... Sen körde vi upp ovanför björkliden och påbörjade den 6km långa vandringen upp till trollsjön, här tog zaras gravidkrafter slut och vi knatade på i 2h innan vi var framme. Slog upp tältet och kröp in på en gång precis vid trollsjön =)

Onsdag vaknade vi till regn regn och åter regn... Låg länge å drog oss i tältet men vädret blev aldrig bättre... Vi gjorde oss färdiga, gick en stund och kollade på trollsjön innan vi påbörjade färden hemmåt... Det tog oss bara lite drygt 1h att ta oss ner till bilen och vi var hemma i älvsbyn igen vid 20:00

Jag är sjukt stolt över min fru som kämpade och kämpade ofta helt utan energi kvar men hon gav aldrig upp!

Jag älskar dig zara!!






























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0