Gaisenjarga 2013

Så var det dags att besöka Gaisenjarga för 3e året i rad, det var med längtan i själen som jag packade väskan onsdagkväll för att äntligen få åka upp på det årliga besöket till Gaisenjarga på torsdag förmiddag, vi anlände på udden vid långsjön ungefär vid 19 tiden på torsdag... vädret var kanon så vi slog upp våra tält, hämtade vatten och sen drog vi direkt iväg på dom och närmaste blocken för att värma upp lite inför dom kommande dagarna, vi klättrade först lite lätt... en 6A som heter kapitel 2 på Solväggen, sen satte vi upp (mest troligt) ett nytt problem på megablock, ett one move wounder med dåliga fötter... man etablerade på en crimperlist och skickade ut till höger högt efter en jugg som gjorde det möjligt att mantla upp på stenen.... det tog sin tid innan vi lyckades göra problemet då det var väldigt tekniskt med dom konstiga fötterna... problemet blev även det graderat till 6A
 
Fredagen så regnade det, så vi gjorde en utflykt till Abisko och kollade in canyonen vilket var ganska häftigt att se, sen drog vi upp till björkliden för att leta upp den omtalade grottan som ska finnas där, det blev tyvärr ingen grotta då vi inte hittade ingången men vi fick oss ivf en fin fjällvandring och lite motion =)
 
Lördagen började det att droppa in lite folk och vi packade ihop och drog iväg västerut, för min del så var det Areta som stod på listan... ett sjukt fint problem som jag spanat in länge, det tog ett tag att klura ut lite beta men sen var det bara börja köra, jag var sjukt sjukt nära att få ticka av denna underbart fina 7A men tyvärr hade jag lite otur och den får fortfarande stå otickad... men nästa år då sitter den lätt =) sen drog vi iväg för att klättra tunna röda linjen, en tekniskt svår 6C som är 7m hög med cruxet på slutet, tog mig väldigt lång tid att lista ut startsekvensen då den var ganska morfo, ivf för mig som är sjukt kort var det riktigt svårt att ens komma upp på starten.... men när jag väl listat ut detta så var jag upp och kände på cruxet 2 eller 3 ggr men jag hade inte cahones nog att satsa all in när man var så högt upp =( tyvärr... det hade varit grymt att få toppa ur detta grymt fina problem =)
Nu var man så sjukt sliten att det fanns inte en gnutta hud på fingrarna kvar så Fredrik Prost guidade ut mig till Magic line 7C/7C+ för jag har sett den på bild och har velat se den i verkligheten.... otroligt fin linje men shit vad den ser hård ut, när man ser den tänker man direkt 8A+... men det brukar väl vara så att det ser hårdare ut än vad det är.... fin linje ivf... kvällen avslutades med grill, öl och lägereldshäng
 
Söndag... sista dagen... vi drog ut till highball blocket där jag inte gjorde nånting alls förutom att känna på nått lågt 7A problem men det var aldeles för vasst för mina stackars fingrar =( Fredrik ville jag skulle klättra en annan 7A, sjukt fin linje även detta men det var ett 9m högt problem med crux på slutet... jag avstod helt enkelt för att jag var för sliten, för dålig och att mitt liv är mig för kärt =)
Men han tipsade om ett annat problem lite längre bort... ett problem som inte var så jättevasst och inte jättehögt, det lät mkt bättre så jag å fredrik drog ut till "eric" 6C+ grymt fint problem även detta och även här tog det mig svinlång tid att hitta min egen beta på starten... starten var faktiskt grymt morfo och jag är helt utsträkt när jag väl var så göra starten... men jag lyckades tillslut ändå få till det... även det här problemet var jag ganska nära en urtoppning men här var det faktiskt huden på fingrarna som satte stopp... sista presset där så grät mina fingrar blod och skrek åt mig att låta dom vara... jag kunde helt enkelt inte bortse från smärtan längre... tyvärr men problemet ska ju ingenstans och jag ska ju tillbaka nästa år om inte före!!
 
Det blev en Kanon träff även detta året med 3 av 4 dagar med kanonväder och super duper stick... jag var grymt nära Areta 7A, jag kunde gjort tunna röda linjen 6C om jag haft större bollar och jag hade nog varit så göra Eric 6C+ om mina fingrar varit frächare... jag fick inte göra ett enda tick på hela resan men det gör mig absolut ingenting... jag har klättrat så otroligt fina linjer och varit nära på många av dom och jag är super super nöjd med helgen... den kunde nästan inte varit bättre!!!
 
TACK även till Fredrik och pudde å Kiruna Klätterklubb som än en gång arrangerat en bra boulderträff, TACK till alla klättrare som var supertrevliga och gjorde lägereldshänget till nånting att minnas!.
 
 
 

Gaisenjarga 2013 from Anton Eriksson on Vimeo.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0