FA på Hundberget

redan i slutet av förra is säsongen så var jag och rekade på Hundberget och hittade 3st isfall som jag tänkte att dessa går nog klättra nästa år (det var ganska sent på säsongen och all is var solskadad och rutten då Hundberget är en sydvänd klippa)Men så idag drog jag och Aron förbi där och kollade och det var definitivt klättringsbart! så jag rackade på och startade på fallet längst till vänster, det svaigare av dom. det var en hel del kartongis här och var men det var inte något bekymmer, det fanns gott om bomber placeringar och klättringen var njutfylld, isen följer nästan en couloir, typ en ränna och jag och Aron var överens om att det var en riktigt fin tur! antingen bygger man stand i träden 4m före det isen slutar eller så går man upp tills isen tar slut för att sedan fira av på abalakov... (eller så gör man som jag och mantlar upp och pulsar snö till närmsta bästa träd, dock kanske inget att rekommendera då det blev en del repdrag... leden döpte jag till pepparkaksgubben och den är ca 25m lång, ca WI3 När vi kom ned så rackade jag på igen för att gå på nästa fall, (det vänstra av tvillingfallen) ett fall som håller 85-90 graders lutning dom första 15 metrarna för att avslutas dom sista 5 metrarna på lite tunnare is i ca 75-80 graders lutning, sen kommer du upp på ett snöfällt där det står 2 perfekta träd att bygga stand i och fira av... mitt på fallet kommer du in som bakom isen där du är så vila lite för att sedan stiga ut och där kan du få ganska överhängande klättring... Detta isfallet var väldigt mäktigt att klättra och jag tyckte det var riktigt fin klättring även här i 20 välsäkrade metrar. jag och Aron var lite oense om grad så därför säger jag att det är ca WI 4+ detta fallet döpte jag till "Aequitas" det betyder översatt till rättvisa eller jämställd... och det högra fallet har jag namngett till "Veritas" som betyder sanning... har dock inte hunnit klättra detta än så jag kan inte claima FA på det..... ÄN! :) vägbeskrivning: du kör upp till huvudväggen på Hundberget där det varit ett militärförråd förut, sväng in där och håll klättrarens höger så kommer du parkera bredvid en grön större Boda eller ett garage... sen följer du stängslet tills det tar slut, då har du nått ett snöfällt som du traverserar snett upp åt höger, väl där ser du fallen framför dig... du behöver inga snöskor eller annan utrustning... anmarsen tar 3-4 minuter beroende på hur sugen du är :)

Kommentarer
Postat av: magnus

Grymt jobbat! Ser nästan kul ut! Men du är uppochner på sista bilden och de två första isfallen har runnit horisontellt (ifall du inte sett det).

Vad tror du om att ses i lyan imorgon kväll?

mvh / Magnus

2012-12-22 @ 19:41:00
URL: http://www.borrbult.nu
Postat av: Johan

Jo jag vet... bloggat från telefonen och den tyckte det var roligt att ändra om mina kort... sen går dom inte rotera om i blogg.se.... kasst.

2012-12-22 @ 20:13:53
Postat av: Jonas

... Johan Norén har utvecklat lite is och mixat på Hundberget, strax utanför Älvsbyn, och beskrivit denna på sin blogg. Roligt att det händer lite...

Postat av: carina

MÄKTIGT, IMPONERANDE OCH LÄSKIGT :-)

2013-02-22 @ 05:27:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0