Svacka igen =(

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga... inne i en svacka igen efter att ha haft en sjukt stark vecka me hur mkt träning som hellst och motivationen var på topp... kanske är det för att jag får träna själv hela tiden och att jag i det långa loppet är för svag psykiskt för att pusha mig till gränsen gång efter gång, att man som kanske till slut halft ger upp och ens psyke orkar inte stå å skrika i bakhuvudet: TA I NU Å GE GÄRNET DIN TJOCKIS!!! ETT MOVE TILL ETT MOVE TILL BARA!!!!! jag har tränat 6 av 7 dagar sista veckan men nu igår och idag har jag totalt på 2 pass kört 45... jag hänger å tänker typ att nästa move är jobbigt det orkar jag inte göra...
det kan ha att göra med att min motivation sjönk nå drastiskt när vi hade årsmöte igår och 6st kom... jag vet att jag är en sjuk människa som förutom när jag är med mina barn så tänker, drömmer och lever jag klättring, jag vill träna 6 dar i veckan, jag vill klättra ute så ofta det går, jag läser böcker om klättring jag ser filmer om klättring allt annat känns orelevant, jag vill som bara klättra på min fritid, tyvärr är jag den enda i den här byn som tänker och känner så och jag känner jag tappar mer och mer när jag inte orkar pusha mig själv...
det är så lätt att vara stark när man får dela styrkan med någon... nån som skriker åt en, nån som pushar en och nån som alltid är sugen på haka på men som sagt, det är en svacka och jag kommer resa mig upp igen som jag alltid gör och ha en bra vecka, men sen hamnar jag säkert i en svacka igen... men det får man ta då och bearbeta då... imorrn är första lediga lördagen på jag minns inte ens hur länge som jag inte har nån inplanerad klättring på, nån som är intresserad ring så fort som möjligt så hakar jag på vad som hellst!!!
jaja blev en "wall of text" idag, men som jag skrivit förut så är bloggen till för mig sj och mina egna tankar, det är kul att folk följer mig och det uppskattas alltid att man haft många besöäkare men jag ber inte om ursäkt för min huvudvärksframmkallande wall of text :D
Sov gott alla vänner!!

Jimmy Sundin

Jimmy Sundin har klättrat När lammen tystnar 9+ (fr 8b+), i Niemisel. De som vart ut till MTV-väggen i år vet att man på grund av den gigantiska iskakan som täcker stenskravlet i botten kan gå på starten två grepp högre än normalt. Jimmy började med att klättra »När lammen tystnar» med start uppe i kruxgreppen.

Till hans tydligen stora förvåning klarade han leden och blev förbannad för att han inte startade längre ner.

Efter en kort vila gick han på igen med start i de vanliga startgreppen, klättrade otroligt stabilt upp till knälåset och lyckades skickligt ta sig igenom vattenfallet som de sista metrarna bestod av.

Ett STORT grattis till Jimmy som sände det som skulle ha varit hans "långtidsprojekt" den 7e klätterdagen på året. blir enormt kul att följa Jimmys progression i år!!! Grattis än en gång!!!

hundberget

blev en sväng på hundberget idag me winroth och jenny, jag doggade upp Zorro och sen körde vi toprep på den, leden var torr men först å främst så klantade jag mig och föll av före första klippet så jag blötte ner skorna totalt i snön, sen var det riktigt fuktigt å "blött" i luften så det var faktiskt inte nå vidare stick omän man kunde tycka det borde vara det nu....

har absolut inga problem i dagsläget att klättra Zorro 6c+ förutom att jag får ju totalpump efter nån meter å orkar inte sy ihop skiten... stannar jag å skakar ur 10 sekunder så känner jag mig skitstark och är det oxå, till nästa klipp då är jag slut igen... jag antar ju att detta har å göra med min bouldervägg hemma, omän jag nu försökt att köra cirklar å grejer så blir det nog mest ändå korta crimpiga urladdningar man kör och det får man ju sota för nu när sportklättersäsongen börjar.... man känner sig apstark å grym i 3 meter... skoj... not =(

Träning

Nu känns det faktiskt som att jag har kommit igång med träningen igen, man ska inte ropa hej förens man kommit över bäcken men jag är så sjukt taggad inför utesäsongen som är på intågande så jag har faktiskt tränat typ 5 dagar i rad nu och ikväll kände jag mig verkligen stark och nöjd över vad jag lyckades med, så det är en fin känsla i kroppen idag och man får väl passa på att njuta för imorgon kanske det går dåligt :D

dåliga jag =(

Har varit grymt dålig på att klättra... i lördags kom jag fram till att det var 2 veckor sen jag körde på boulderväggen, har kört lite med yxorna inför turen till stora sjöfallet men har inte klättrat som vanligt nånting... fick ganska dåligt samvete över att jag inte tar mig för att hålla mig i trim, sässongen börjar faktiskt väääldigt snart och då vill man väl ha så mkt gratis som möjligt?? sagt och gjort så gick jag ner i lördags å körde en timme, konstaterade samma sak som jag alltid gör när jag inte klättrat på länge, jag har blivit svag å kass igen =( att det ska gå så sjukt fort att bli dålig...
Jens ringde ivf på söndagen och ville komma å testa väggen och jag var verkligen inte sen på haka på, så det blev en timme å en kvart igår oxå så det känns ju då bra att jag kört 2 pass på väggen och 2 sportleder och ett isfall på 2 dagar =)
hoppas att jens fick en nytändning och känner han vill börja köra lite nu, det är så enkelt när man har nån mer som vill köra det blir så mkt enklare att ta sig i kragen och faktiskt klättra!!
hoppas att skoterföret försvinner oxå så kanske min älskade rumpnisse Petter får för sig att komma i form inför sommarsässongen och att Robban börjar tänka i samma banor... då är vi helt plötsligt 4 st som kanske kör lite mer seriöst och då slipper man tagga sig sj och övertala sig sj att man borde gå ner å köra... allt är så mkt roligare då man är fler =)
Sommarsässongen är faktiskt väldigt snart här, det är inte många veckor kvar så kommer man kunna köra varje dag som solen lyser och värmer
bjuder på lite bilder från sommaren 2011... gud vad man börjar längta!!!!

is och klippa

is och Klippa på samma dag! kanske inte så många dagar om året man kan göra nå sånt, först drog jag å Anders iväg på morgonen iväg till isfallet på källsberget där vi raskt drog på oss stegjärnen och plockade fram yxorna och så fick jag leda upp, har ju inte hunnit klättra de branta än så det var skönt att få ticka av det i år... har ju bara 6 dagar is totalt om man räknar med igår... tycker att det går ganska bra för mig ändå, har ju verkligen inte klättrat mkt is men tycker ändå att tekniken börjar sitta ganska bra, och isfallet på källsberget är väl 20m ganska ihållande kanske 75-80 grader... har faktiskt ingen aning men upplever det som den lutningen ungefär och det kändes inte som nå problem att leda upp heller.. + att jag satte lite mer skruv än vad jag kanske skulle gjort i normala fall men det var riktigt blött och isen är nog inne på sina sista dagar, ändå kändes det som lugnt och jag blev då inte nå onormalt pumpad heller =)
Sen drog vi ivf iväg upp på hundberget och körde 2 sportleder, jag hade med mig mina solution men valde att köra i storskor, känns som det kan vara idé att träna på det oxå, man vet aldrig vad man får för sig att klättra framöver =) sen var det ganska bekvämt att slippa byta skor oxå =) körde en 4- och en 4+ så det var ju inte världens svåraste leder, dock är dom väldigt känsliga och lite svåra i storskor då det ingår en fotjam i en av dom =)

Stora sjöfallet, laponiaträffen 2012

Vi åkte upp onsdag kväll och var framme runt 23:00 och det hela börjar med att dom glömt att lägga ut våran nycken så vi fick ragga telefonnummer och försöka få tag i föreståndaren det första vi gjorde, fick tillslut tag i nyckeln och var så inrätta oss i våran "lägenhet"
Torsdagen så drog vi iväg till småfallen och jag gick andreman på 2 replängor upp till toppen, sen kände jag att nu är det som dags att börja leda så man inte fastnar i toprepsträsket, så detta jag gjorde, en jättelätt repa, byggde stand, Anders följde upp, byggde abalakov och firade ner
Fredagen var planen att göra greven men vi hörde med Johan som hade varit upp på parkeringen på morgonen och det blåste storm som bara fan.. tror SMHI sa 18m/s och byar upp till 38m/s så vi avvaktade i lägenheten... egentligen blev väl vädret inte nå bättre men det kliade i våra kroppar så vi klädde på oss och körde ut till parkeringen och jäklar vad det blåste, vi bestämde oss då ivf för att gå upp till greven och kolla, det kunde ju vara ganska lä just där :s
När vi kom upp till greven och faktiskt konstaterade att det var skyddat från vind så var jag och Anders 3e replaget som skulle starta och klockan var nog ungefär 12 redan... vi drog då ivf iväg och det blev ganska mkt väntande på standplatserna och vi toppade ut kanske 17:30 dvs att det började bli ganska mörkt snabbt... vi reppade i mörkret och tog oss hem helskillnade till kl 20:00 ungefär, jag ledde pitch 1,3 och 4 på denna led
Lördagen blev en vilodag för vi kände oss ganska slitna och hade bestämt oss för att ge oss på grevinnan som är svårare och hårdare än greven och ville känna oss lite mer frächa än vad vi var. Så dagen spenderades med att köra runt och spana in dom olika isfallen och njuta av att få vila ögonen på akka massivet
Söndagen började 04:30 när väckarn ringde, drog en snabb frukost, packade in oss i bilen och drog iväg för att försöka oss på grevinnan... vi kom till insteget medans det fortfarande var lite mörkt och började klättra på en gång, vi höll ganska bra fart och stod vid foten av huvudväggen ganska snart. huvudväggen var dock riktigt rutten efter att ha badat i alldeles för mkt sol så vi bedömde att det inte skulle gå att säkra upp oss nog för att gå direkt på, vi testade en variant ut åt höger men gav upp, man är ju 2 barnsfar och skall inte göra nå dumt, bättre komma hem oskadd än utsätta sig för idiotiska risker, väggen är ju kvar nästa år oxå =) jag ledde pitch 2 och 4
En liten film med bilder från helgen

Reseberättelse

Reseberättelse från mina 4 dagar i stora sjöfallet kommer att komma i veckan hoppas jag, tänkte klippa ihop lite bilder och så, sen ska man ju ha tid att göra det och skriva... Inte lätt när man är själv med 2 princessor hela dagarna :)

Sen vill jag tacka min underbara fru Zara som gjorde ett så fint gästbloggsinlägg om hennes tankar medans jag var borta! Tack så mkt!

Gästbloggar

I onsdags åkte Johan till stora sjöfallet med ett gäng grabbar för att klättra is några dagar.
Han har varit väldigt glad och uppåt hela veckan, som ett barn på julaftonsmorgonen;P

Jag tänkte skriva några rader om mina tankar kring din klättring.

Johan har en förmåga att ge sig in i nya saker och när han gör det så är det det, och bara det som gäller fullt ut.
Det finns lixom inget mellanläge... Och många är vi väl som skrattat åt honom och tänkt, jaha, vad är nästa grej då?
Jag och några av hans vänner har till och med "slagit vad"  (säger man så?) om vad nästa fritidsintresse ska bli och ungefär hur länge han skulle hålla sig till det.

När vi träffades var det MMA som gällde, och då skulle han just börja tävla.
Vet inte varför det där rann ut i sanden...? Lite nojig blev jag när jag hörde att han seriöst hade tänkt ut i ringen och slåss i en kampsport som typ saknar regler...
Men det konstiga var att jag aldrig kunde se det framför mig... det kändes bara som...
inte du?

Sen har du ju haft en gymperiod, och alla vi som känner dig kan väl ändå hålla med om att det är helt jävla sjukt hur du kunde hamna i gymträsket?!
Du är så långt ifrån en gym människa som man kan komma. Du som gillar att vara ute. Som vill ha lite fart och spänning, utmaningar. Stänga in sig i ett rum och lyfta vikter?! Det hade jag aldrig någonsin i min vildaste fantasi kunnat tro att du skulle hålla på med 7 dagar i veckan, och vara med och starta upp en tävling (som faktiskt fortsätter i år...). Samt deffen du höll på med. Då var det bara träna, träna, träna och (INTE) äta som gällde... (jag tyckte du var dum i huvudet...)

MEN. Sen gick du en klätterkurs (för typ ett år sen) och efter det fanns inget annat. Knappt jag. Nej, jag skojja bara;)
För första gången så har du börjat med nåt som passar din personlighet och som jag förstår mig på.
Sen kan det väl lätt spåra ur kan väl jag tycka. Jag trodde seriöst att du skämtade med mig när du första gången pratade om en klättervägg i garaget. Jag kommer ihåg det än. Hur jag satt där och skrattade och till slut var tvungen att fråga... alltså, du är allvarlig nu va? Och du skrattade tillbaka och jag trodde fortfarande att det var ett skämt. Vänta... jag måste gå ner och titta om vi har en klättervägg i garaget....
...
Jo, se på fan.

Förstår ni? ;)

Men det är bara så här du är och det får jag acceptera:) du går all in, annars är det ingen idé att hålla på.
Men jag blir riktigt glad när jag ser hur gott klättringen gör dig och hur bra du mår när du far iväg.
För första gången tror (vet) jag att du har hittat det du kommer hålla dig till. Det bara tog ett tag att hitta dit.

Sen är du skitsexig i selen på bergsväggen, så är det ju bara!;)

Jag hoppas ni har det alldeles underbart! Njut av helgen.