Abstinens!!!!

Det här med klättring måste ju vara nånting som bara klättrare förstår! jag har ju som alltid varit intresserad och alltid velat börja å prova men livet spelas ju upp som det gör och jag prövade aldrig förens jag var 27 år gamal... det ångrar jag bittert nu, man borde ha börjat när man var 15 lr nånting när hormonerna sprutar och man inte behöver gå till en kotknackare en gång i månaden...

Men hur som hellst, vad jag vill komma fram till är att jag som sagt alltid tyckt det varit coolt å fränt och velat börja... men jag hade ingen aning, absolut ingen aning!! det är nästan så att jag börjar förstå en narkoman och dennes jakt efter en kick för jag tror mig kunna jämföra det me klättring numera. det är så beroendeframmkallande att man nästan bara vill lägga upp en lina kalk å snorta skiten så man får en liten smak av klättring när man inte är så ta sig ut!

Imorrn skulle jimmy iväg på källsberget och jag vill så mkt se han klättra att det finns inte, han har blivit lite av en förebild och då har jag knappt träffat människan! (min fru har en gång i tiden varit bästa vän med han men dom har tyvärr tappat kontakten lite nu) Men hur som hellst så är min önskan ändå att min underbara kära fru även får upp intresset precis som jag för klättringen så jag skall skicka iväg hon imorrn med robban som har med sig 3 andra tjejer och skall fara å klänga lite på hundberget, så jag hoppas verkligen att det blir nån form av "tjej grupp" i Älvsbyn som blir lika engagerade som mig!

Egentligen hade ju det absolut bästa varit om Zara sa, nä vet du vad, du får klättra hur mkt du vill bara jag slipper!! men jag vill som ändå dela den känslan jag sj har i kroppen med alla andra omän kontentan av det hela är att jag får klättra hälften så lite som jag brukar för att pusha fram min fru och dom andra tjejerna!

Sammanfattningsvis det jag nog egentligen vill ha sagt me denna text är att klättring är en sjuk sport som slukar dig hel utan barmhärtighet, får du smak av den så är du fast! och skall jag vara ärlig tror jag aldrig man kan göra sig fri om man väl fått mersmak!

Vi lägger upp en lina kalk å drar i oss, hoppas att många fler upptäcker denna underbara sport och helt enkelt bara ger JÄRNET!

ALL CRED TILL ALLA KLÄTTRARE DÄR UTE!!!!

Bigger than Jim!

Voj voj! vad skall man säga? hård led hela vägen igenom... tog mig faktiskt inte till ankaret idag för jag fick så otroligt ont i händerna å hade inga nypor... men 3 bultar ifrån ankaret hänger det karbiner nu =) så nästa gång blir det att toppa ur å börja fixa beta på riktigt! men den kommer bli tung å tuff på riktigt!

Ett stort grattis till Robban som gick från personbästa på 5c till 7a+ idag när han satte Godzilla =)

SATAN SÅ SKOJ DET ÄR ME KLÄTTRING!

Beställningen!

Så nu har beställningen från bananfingers kommit så nu har jag mig en grigri2, massa kalk, en ATC guide, nån karbin å slingor, ja lite smått å gott... nu saknas bara ett par solution, skorna jag klättrar i börjar vara sjukligt slitna + att dom är så ofantligt mjuka, det är inte ens nå randgummi kvar utan dom är helt runda längst fram, inte helt lätt att stå på smått med andra ord! så ett par solution å sen börjar jag faktiskt ha typ allt jag kan tänkas behöva! =)

Imorrn blir det Källsberget och Bigger than Jim... ser verkligen fram emot att få börja klänga på den!

Godzilla 7a+ [x]

Åkte ut till Källsberget sent idag me Robban, klockan var nog kvart i 8 innan vi var där... jag värmer ett run, doggar mig upp för att lägga QDs och tar det riktigt lugnt så jag inte skall få samma kallpump som förra gången..

Första ledförsöket jag gör på Godzilla ledar jag upp till sista movet när jag inte riktigt sätter högerhanden där den skall vara men jag tänker va fan jag kör ändå omän den sitter piss... avancerade och handen "poppar" ut som bara den, resulterar i ett blodbad, har skurit upp en ganska fin hudflick på högra pekfingret... ja it fan är de nå mer me det, en hårt åtsittande tejpbit bara så fixar det sig!

Andra ledförsöket tog jag mig ända upp till toppen och matchade på den crimperlist vi hört man skall klippa ifrån men jag har ingen fingerstyrka kvar alls så jag faller handlöst... var ju bara klippet kvar!!! helt arg å sur på mig sj att jag inte var så bita ihop och bara göra det!

Tredje ledförsöket så skiter jag i att gå upp till sista krimperlisten och klipper istället med fel hand från en halvers sidepull och det gick hem! känns bra nu när jag gjort det! nu är det bara sikta högre och ge GÄRNET!!!

En eloge oxå till Robban!!! bra jobbat idag!!

Godzilla

Så idag gick man på Godzilla 7a+ för första gången, känns riktigt bra faktiskt och jag hoppas inte jag fått storhetsvansinne nu men jag tror faktiskt att nästa gång jag är iväg, har jag bara en bra dag så kanske jag är så sätta den!

Gjorde ju totalt bort mig idag, första rundan jag körde på den (uppvärmningen) så tog jag ut mig alldeles för mkt för jag hade bestämmt mig att ta mig till toppankaret vilket jag oxå gjorde men det resulterade i årets kallpump och resten av dagen hade jag absolut inge styrka eller pumptålighet... så fort jag gjorde ett move så kom pumpen tillbaka som ett brev på posten...

Men jag har satt alla enskilda move på leden och tror mig ska vara så sy ihop det en bra dag... vi väntar me spänning tills nästa gång det bär iväg och då skall jag inte vara dum å dra på mig nå kallpump!

Efter klättringen så drog jag hem till Petter för att tvätta mitt rep, det var så skitigt att det var rent sjukt, måste verkligen bli mkt bättre på att hålla repet på presseningen!

Godzilla

Robban on belay

Rep på tork

7a...

Klart! nu är den äntligen ledad och avklarad! lyckades på nå konstigt sätt sätta den omän jag höll på fippla säkert en 6-7 sekunder me sista QD:n, att man ens kan fippla så mkt tills man får in repet visste jag då inte. men det gick ändå!

Känns sjukt skönt att ha gått över gränsen nu, nu är man inne på 7 graderna och det känns riktigt bra! nu ska jag faktiskt avnjuta en seger öl framför datorn å börja tagga inför torsdag! ska göra nå mer seriöst försök då på donkey kong 6c+ få se hur det går..

Nästa projekt här framöver blir väl Godzilla som är en 7a+ som Robban pratar så hjärtligt varmt om, hans gamla favoritled som han verkligen vill klänga på igen så det är ju bara haka på! ska bli mkt intressant, den ser då fin ut nerifrån =)

En dag från Dölars

klättring ikväll...

Hoppas verkligen jag har orken att göra nånting ikväll, låg hela gårdagen me riktigt ont i magen å kände mig verkligen inte pigg, åt en husmans på hela dagen å en liten pepsi... mår mkt bättre idag men jag lär ju inte ha nå ork i kroppen... jaja vi får se ikväll

hoppas på det bästa!

Actionman

Har varit på källsberget idag me Robban å Winroth, kände mig ungefär som igår, trött sliten å ingen ork i fingrarna, starten å uppvärmningen gick inge bra å jag trodde att det skulle bli en riktigt pissdag igen... men när jag väl gick ut för att ta mig upp så gick det ändå riktigt bra, satte första delen av kruxet på första försöket... klippte in mig å vilade lite, sen var det dax att prova det dynamiska movet för första gången och det satte jag oxå på första försöket! sen tog jag mig upp å klippte in ankaret som för övrigt måste vara otroligt känsligt att klippa om du är trött och pumpad när du kommer upp =)

Men jag börjar faktiskt känna lukten av seger nu, har ju gjort vartenda enskilt move på leden och klarat allt, det gäller nu bara å sy ihop allt till ett riktigt bra push en dag man känner sig stark! hoppas jag är så göra det snart för nu har man varit å kika lite på Godzilla och fått lite sug att prova den =)

Ett topprep, undrar vem som klippt in det? :P

Winroth på väg att ska säkra Robban

Robban en bit upp på actionman!
(robban som även gjorde stora framsteg idag! härligt jobbat!)

......

....... Ja jag vet inte riktigt vad jag skall säga faktiskt... har haft ett enormt sportklättersug sen vi kom hem från gaisen och idag var det äntligen dax! stressade iväg till källsberget å var till psyket helt taggad att verkligen projektera actionman så jag skulle kunna sätta den nästa gång.

Anton å Petter klättrar ju på donkey kong 6c+ så jag tänkte att jag kör den me dom lite lätt som uppvärmning, allt frid å fröjd jag tar på mig skorna, knyter in mig, kalkar händerna och börjar klättra... Redan från första movet kändes det fel, tungt å jobbigt, jag kommer upp till kruxet å är inte ens så sätta mantlingen (har klättrat leden en gång förut å då satte jag första delen av kruxet onsight)

Allt kändes me andra ord fel idag och det gick verkligen skitdåligt så jag provade inte ens på actionman utan körde donkey kong istället men det var ingenting som funkade eller kändes rätt så det blev pannkaka av allt idag =(

Det här är faktiskt min första dag på klippan som känns som ett nederlag =(

Men hur som hellst! jag körde på omän jag inte orkade och tänkte att jag skall plåga kroppen lite, lite som styrketräning: det är den där sista repsen som man egentligen inte orkar som verkligen ger nånting! så jag har ivf gett kroppen en ordentlig genomkörare och satsar istället stenhårt imorrn på actionman när jag Robban å Winroth skall dit! då jävlar då ska det gå bra! nu skall jag avnjuta en bira framför soffan å slicka mina sår =)

Får bjuda på en actionbild från förr på hundberget

Och en gammal från Dölarsberget där jag visar tjockismagen =)

hemkommen från Gaisenjarga

Sådär jag har inte riktigt hunit uppdatera sen vi kom hem från Gaisen...

Vi for Fredag kväll runt 9 tiden då rullade vi iväg från Vidsel, kl 0200 var vi framme ungefär och slog upp tälten, det regnade och var absolut inget trevligt väder, vi han bli blöta allihopa men vi var ändå så hålla modet uppe =)

Såhär såg det ut då vi skulle börja vandra upp på udden:

och såhär när vi var framme

Hela helgen följdes av riktigt underbart och fint väder förutom lördag kväll när det regnade å åskade litegran men det gjorde varken till å från för klättringen för stenen var torr dagen efter på söndag!

jag satte en 6A och en 6B så det blev nytt boulderrekord för min del och alla andra satte även nya rekord så man måste väl säga att det var lyckat för alla =) sen har jag lite tankar å funderingar på det här me grader, altså om det skiljer litegran och så för man är ju bra på olika grejer, men när jag klarar en 6B på lördagen efter kanske 8 försök men har absolut ingen chans på en 5A i ett annat område på söndagen... har ju inte bouldrat så himla mkt men alla 5A jag försökt mig på har jag OS... men men.. alla är vi olika och det blir väl så... GRYMT bra resa ivf och nu längtar man tills nästa gång man far å bouldrar, blir lite närmare då däremot =) vi ska väl dra till Kantaberg utanför södra vissträsk här nångång om inte allt för länge!

bjuder på lite bilder från helgen!

Kunde inte hålla mig...

Jag är ju riktigt sämst =( har ju sagt att jag inte ska köpa nå mer skit nu, men kunde jag hålla mig när jag såg vad jag drömt om i hela mitt liv stå där på hyllan i gårdings järnaffär? nä, så det blev en termosmugg för 199:-

nu börjar det dra ihop sig...

Nu lämnar vi snart älvsbyn och beger oss upp till Gaisenjarga för att bouldra i 2 dagar... det börjar även ta sig me packningen nu, skall bara sätta upp tältet på gården å kolla att det är okej så blir det till att börja få ner alla grejer i väskorna =)

Börjar känna mig rejält taggad nu å hoppas det kommer bli en kanonhelg!

Actionmans första krux besegrat

varit på källsberget idag å klättrat en snabbis, hann bara upp 2 ggr på actionman men sista försöket var jag så klura ut rätt beta på det första kruxet och nu känns det som att va fan det var väl inte så himla svårt ändå? så nästa gång är det bara att börja försöka med det andra kruxet som kanske är ännu svårare eftersom jag är så kort? men men, det var då en lyckad dag, alla framsteg är bra framsteg,

värmde en runda på king kong oxå, aldrig kört den förut en 6c+ som faktiskt kändes förvånansvärt lätt för graden, ett enda krux som jag tog mig förbi ändå ganska snabbt så den borde man kunna leda om man bara vill =)

det verkar me 99% säkerhet som att det blir Gaisenjarga imorrn me Zara, Anton å Winroth! blir jävligt skoj!

Lite bilder från källsberget idag:

Robban Hänger å dinglar från king Kong

Anton säkrar

Jag på väg mot kruxet på actionman

Petter säkrar

Senaste inköpet!

Det blev 2st 1L nalgene flaskor idag... kunde inte hålla mig ;)

det sliter på fingrarna =)

tänkte bara dela med mig av lite fingerbilder jag tagit efter nån session, det sliter =)

Beställningen

väntar på en beställning från bananafingers =)
  • Black Diamond ATC Guide
  • Petzl GriGri 2
  • Black Diamond Gridlock Carabiner
  • 3x Metolius Super Chalk 10 oz Bag
  • Climb On 1oz Bar
  • Petzl Fin'Anneau Ultralight 8mm Dyneema Sling x 120cm
  • 2x Petzl Fin'Anneau Ultralight 8mm Dyneema Sling x 60cm

Längtar tills paketet kommer! sen är det väl egentligen bara kvar ett par solutionskor som jag känner att jag behöver ganska snart!

Bouldering i Gaisenjarga

till helgen skall jag, Zara, Anton och Winroth åka upp till Gaisenjarga ovanför kiruna och bouldra! vi far Fredag kväll å kommer hem Söndag, hoppas verkligen att det blir bra väder, dock ser det inte ljust ut =(

Anton bouldrar!

Zara klättrar smörbollen

actionman källsberget

ja då har man varit på källsberget för första gången och provat actionman 7a... kändes riktigt bra fram till kruxet där det var jävlat pallnit... jag hade under mina 2 första försök kunnat muskla upp mig som bara fan men jag försökte ändå att hitta den rätta betan utan att lyckas =( jag vet inte vad jag skall göra av fötterna och dom är som vanligt nyckeln till att göra movet... det känns som jag är faktiskt bara ett move ifrån att sätta den men jag måste klura lite mer på hur fötterna skall läggas =) nog tar jag det där så småningom! innan sommarn ska det då garanterat vara avklarat!

2011-07-05 @ 22:02

zorro

sådär, satte Zorro 6c+ förra torsdagen... nu är det som en stor tröskel man skall försöka ta sig över... 7a är altså nästa grad att plocka hem å den skall tas i sommar nångång!! hoppas bara inte man börjar fucka upp psykiskt för jag tror faktiskt jag har styrkan och tekniken att sätta en 7a ganska snart... tog mig 6 försök totalt att toppa ur på liemannen 6b+ sen tog det mig 6 eller 7 försök att toppa ur på zorro 6c+ och då är uppvärmningsvarv å allt inräknat... tycker ändå inte det tagit sjukt många run... började ju ändå faktiskt min klättringskarriär för typ 3 månader sen =)

2011-07-05 @ 08:31

liemannen avklarad

sådär! idag klarade jag av liemannen på 2a led försöket, hade läst fel i föraren å den var bara en 6b+, men det kändes gudomligt att ta sig upp, det blev totalt 6 försök varav 2 ledande... gott som fan, nu blir det exorcisten 6c på hundberget som gäller!!

2011-06-24 @ 21:05

liemannen hundberget!

har ju inte klättrat länge men körde upp ett toprep på liemannen idag (6C) för att se hur det kändes, kom till kruxet å det blev stop, tillslut var jag så lista ut hur jag skulle göra me fötterna för det var där problemet låg å då var det som inga problem längre... känner dock att jag måste få till avslappningen, är aldeles för spänd fortfarande å gör dumma grejer... men det kommer väl, har ju klättrat typ i 3 månader... nästa gång skall jag då leda liemannen så får vi se om jag orkar hela vägen upp... får ju alltid sån grisig pump, men leden är absolut innom räckhåll nu när jag provat den 3 ggr på toprep =)

2011-06-24 @ 00:12

Första inlägget!

har bloggat typ 4 ggr på en annan sida om klättring men tänkte jag skulle starta en blogg här istället =) så det kommer 4 inlägg nu efter varann som är från den gamla bloggen!

Jag heter då Johan och har börjat klättra för ca: 3 månader sen, första gången var när jag och anton drog iväg till dölarsberget påskdagen den 24 april i år. hade bara grejer för att rigga nå toprep men det tog inte lång stund innan pengarna började flöda ut från kontot så nu har jag ett trad standardrack å ett stort sportklätterrack och jag älskar verkligen att klättra... det känns som det här är min grej och det är så fruktansvärt roligt! det blir mest sportklättring faktiskt när jag är lite av en tävlingsmänniska och känner jag vill se vart mina gräns går, känns lite läskigt att börja leda en 7a på egenlagda säkringar =)

men men, jag har bloggen mest för att skriva ner mina egna tankar för min egen skull men är det nu nån som tycker det är intressant att läsa så är ju det bara roligt!

känner att jag utvecklas hela tiden och blir lite bättre varje gång och mitt mål i sommar är att sätta en 7a! lyckas man med det första sommaren man klättrar så känner ivf jag att det går frammåt och att det kanske verkligen är min grej!