FA by Anders Strömberg and Johan Norén

kanske låter coolare än vad det var, men vi hade faktiskt riktigt skoj en dag på hundberget här i älvsbyn och omän det inte var svårt så blev det en nytur som ingen gjort förut, leden blev "skruttan" W3/M2, 2replängder.
Anders ledde båda pitcherna genom 3 mindre gardiner av is, högsta väggen var kanske 6-7m och lägsta var kanske 3-4m, förutom is så innefattar leden snö, klippa och frusen mossa.
Det var ungefär -16 och kamratskapen var på topp när jag valde fel handskar för temperaturen och Anders armhålor fick väcka liv i mina stelfrusna fingrar 2ggr =)
Vi använde totalt 6 isskruvar och slingade 2 träd på vägen upp, standplatserna bestod oxå av slingade träd, stora feta tallar så det var inge problem, nedfärden gjorde vi i 2 firningar med ett 60m rep som precis räckte precis ner.
första pelarna som var för små för att isklättra på
första gardinen
1a stand
2a gardinen på början av pitch 2
underbar utsikt, riktigt vackert
1a skruven på pitch 2
1a delen av firningen
2a delen av firningen

Is på söndag

Hoppas bara det är okej väder... Men jag är ju inte den som bangar pga vädret, kan vara ett riktigt bra tillfälle att klättra i skitväder när man från insteget är Max 15min hemmifrån där det finns varmt kaffe å vedkamin :) nä dåligt väder måste man oxå lära sig att klara av på bästa sätt, men får jag välja så hoppas man ju alltid på några minusgrader, klarblå himmel och sol :)

Hoppas jag får med Zara på ett litet garage pass ikväll oxå... Måste börja jobba på pumpen och köra lite juggsafari om och om igen...

klättring Vecka 3

3e veckan med väggen och denna blev det 13h totalt varav jag själv fått ihop 5h... tar det ju som sagt ganska lugnt nu för att inte skada mig. gått på en liten smyg deff oxå för jag känner sj att det börjar spåra och jag har blivit alldeles för tung =)

Bestämde mig igår när vi bouldrade att nu är det dags att börja köra laps i taket så fort jag har nån med mig... jag orkar helt seriöst inte hela taket för jag har för dålig ledkondis eller vad man skall kalla det för, och med tanke på dwsen i umeå som är 1,5 månader bort så kan jag ju inte skämma ut mig med att susa upp 5m och sen inte orka ta nån turbojugg för att jag är slut.... nä nu blir det pump som gäller... satte även näst sista problemet jag jobbat på igår så jag behöver inte riktigt känna mig misslyckad heller, men kändes FINT att sätta gröna metolius leden som har spökat med mig länge, det var en ytterst liten förändring av vänsterfoten som plötsligt gjorde att jag sätter den varje gång nu (nästan ivf) =)

Zara bouldrar!

isklättring källsberget

Så var det dags, oskulden på is skulle försvinna... det var sjuktligt lite is på det flacka när vi kom dit, det var så lite om ens nånting att det gick inte ens klättra uppför... så vi stegade iväg upp på sidan och fixade ett toprep ovanför gardinen som bildas högst upp på det flacka och är 85-90 grader på sina ställen
första försöket jag hade på is kommer inte att gå till historien, ja kanske historiens sämsta isklättrare =) men var eftersom jag provade mer och mer så kände jag mig faktiskt bara bättre å bättre, jag har dålig sving och kass hållning och står dåligt på fötterna, men jag blev bara bättre och bättre så det gäller ju att fortsätta klättra och träna så kanske man blir hyffsad innan säsongen är slut och faktiskt vågar leda lite =) har ju fått låna stegjärn och quark yxor av Anders så nu är det som bara kötta på så fort tillfälle ges =)
Hur som haver hade vi en riktig toppendag! det är så otroligt härligt att få vara ute i frisk luft, snacka skit och ha skoj... man slösar en massa energi samtidigt som batterierna fylls på, svårt att förklara det där fenomenet men ni som brukar vara ute förstår nog precis!
Anders är glad!
Petter med korven, en grymt ostabil kille, helt galen insane då och då!
(man får vara lite rädd för han, de är okej)
Anders på toprep
Jag
fallet
Anders igen
Petter, en riktigt mysig och go kille!
Det var en toppendag för mig! tack grabbar!!!

2a veckan

Så nu har vi haft väggen i 2 veckor och andra veckans träningstid blev summerad 7h på mig själv och totalt 21h på alla som klättrat... jag har medvetet sänkt min egen tid denna vecka för jag har känt att det gjort ont i 2 av mina fingrar och jag vill inte skada mig, blev ett pass idag med Petter å Simon på över 2h och det kändes bra, kanske man börjar återfå lite styrka i fingrarna nu så man kan börja gasa på igen!
vi måste då faktiskt ta en dag här å skruva upp allt vi har som går att klättra tak i för ryktet går och det luktar DWS tävling i mars med tak så det vore ju som bra att klättra lite snabba "laps" upp för väggen å toppa ur i slutet av taket, problemet är ju säkerheten... har ju inte överdrivet mkt madrasser men snart kommer det 3 till så de blir lite mer ivf =)
Sen ser vi fram emot Söndag, då blir jag av med oskulden på riktig is! jag och Anders ska å klättra på källsberget och det skall Petter, Simon och Otto oxå så vi lär ju träffas där! ska då bli väldigt intressant ivf att testa och börja köra lite!!

hmm...

Simon å Petter kom förbi igår och körde litegran, jag hade lovat Zara att hjälpa till att natta barnen eftersom dom har börjat tjorva så massa mkt vid läggning så jag hade tänkt köra lite lätt me Petter å Simon (uppvärmning ungefär) för att sen fortsätta efter vi hade lagt barnen (syrran skulle komma för första gången å prova väggen)
Det började bra med Petter å Simon, jag blev varmare å varmare å kände mig normalstark och började köra lite mer tunga problem än uppvärmningsproblemen och det gick jättebra i kanske 3 press sen bara sinade krafterna totalt och på en gång orkade jag inte ens göra första movet på de nya problemet vi kom på... kändes grymt ovant för när jag slutade orka var ungefär då jag borde börja bli som starkast och kunna göra mina bästa press...
gick ivf upp å hjälpte till med barnen och sen kom syrran så jag körde med henne 1,5h efter jag kört med Petter å Simon... det var helt kört... jag orkade ingenting, förstår som inte varför det blev såhär?? för jag har ändå vilat ganska länge så jag borde inte vara mer sliten än normalt... ivf körde jag lite pumpträning på juggsafarin men inte ens det orkade jag speciellt länge
bara vila ett tag till å hoppas på bättre lycka nästa gång!
Lotta överraskade då med att vara grymt stark! hoppas hon börjar på riktigt!!

En vecka har gått

och efter nogrann uträkning så har jag själv fått ihop 10h på väggen ( 7 dars period) och allt som allt har det klättrats 25,5h på väggen totalt.. få se vad denna veckas tid blir... har en liten bok som man får skriva in sig i när man kör så att man håller lite koll på tiden, kan vara ganska skoj att se hur mkt väggen används...

har haft 2 Umeåbesök oxå, Anton Eriksson var ju upp under jul och han har ju hjälpt till att bygga och skruva väggen, sen igår dök Magnus Eriksson Brännström upp å vi körde ett riktigt bra pass och hade det trevligt i nästan 2,5h =) dock så resulterade hans besök i en fin blodfylld blåsa som sprack sista presset så idag när Winroth, Laban och Petter kom förbi så var jag sliten som en tomte å allt gjorde bara ont i kroppen så jag har nästan inte klättrat nå idag, men det spelar som ingen roll, fick ju ett grymt pass igår istället!

börjar komma upp lite mer å mer problem nu oxå vartefter folk är förbi å hittar på nytt, sen kom Petter med typ 5 skumgummimadrasser idag så det blir bättre å bättre... behöver ju betydligt betydligt fler innan vi kan surra ihop dom i en byggpressenning och göra en seriös tjockmadrass...

men shit vad nöjd jag är med väggen ändå, känns som att det blir att klättra mer eftersom det inte är så jobbigt att "ta sig till" klättring
syns så grymt dåligt... men det är en djup "flapper"
börjar ta sig med madrasser nu!

Nytt problem

Anton kom förbi ikväll så vi körde en sväng på väggen, blev nästan 2h... Har en ganska skön led som inte är överdrivet svår men inte så himla lätt heller, jag bytte ut ett av greppen idag till ett annat och satan så tungt det blev, tog säkert 20 försök men tillslut satte jag det, fingertopparna mår däremot inte så bra efteråt, grymt vad det slet hårt...
Det var då ett riktigt bra pass med mkt klättring å gott sällskap, lite dynos lite crimp å lite jugg :)

Anton bouldrar

Ronja sover

Bella är hos farmor, Zara är på jobbet och Ronja sover ute i vagnen... Klart man måste lägga in ett pump pass på väggen om man råkar få chansen :)

Kör bara juggsafari men upp å ner upp å ner utan vila :)

Jag å zara

Det blev en timme på väggen ikväll, jag tog mig lite närmare att sätta ett flytt som vi skruvade upp första dagen, kändes bra. Zara har sjukt ont i fingrarna men hon var grymt duktig och jag är riktigt imponerad!

Rea på addnature

Ja var in idag och skulle bara kolla runt lite... Slutade med en beställning på många tusenlappar... Men då beställde Zara med mig plus att jag har beställt 2 softshell bibs och 2 dunjackor och jag skall ju inte ha allt utan nu har jag gjort som tjejerna, beställt massor så man kan skicka tillbaka 90% av det man beställde hem... Nä men det var fri frakt och fri retur och det kan ju vara fint att jämföra 2 byxor hemma istället för en sida på internet, nä men det blir kanon det här, hoppas mest att jag kan ha nån av byxorna för det är jag i mest akut behov av....

Hoppas på ett crimpknäckande klätterpass med Zara ikväll!! Har inte övertygat henne än men jag hoppas :)